NL
NL

Interview Quirijn Woudsma, eigenaar Pro Repairs: ''Binnen de reparatie wereld zitten we op dit moment op een belangrijk punt''

15 jan. 21
Pro-Repairs-Telefoon-Reparatie

Het is zondagochtend als ik in Oosterhout bij Quirijn van Pro Repairs aanschuif en een kop koffie krijg. Terwijl Quirijn met ons gaat zitten en zich aan mij voorstelt valt mijn oog op een enorme bak met iPhones. ''Dat zijn 100 stuks en die zijn aan het einde van de maand allemaal weer terug bij zijn/haar eigenaar'' zegt Quirijn alsof het de kleinste moeite is. Quirijn vertelt me dat hij deze via micro solderen repareert en vervolgens terugstuurt naar collega reparateurs die, op hun beurt, de toestellen weer retourneren aan klanten. Ik vraag hem ''waarom komen ze met die reparatie behoefte naar jou, terwijl ze zelf ook reparateur zijn''. Quirijn lacht en zegt ''Deze toestellen moeten via micro solderen worden gerepareerd. Dit is een wijze van reparatie die nog niet iedereen onder de knie heeft, kijk ik laat het je zien''. Terwijl Quirijn zijn apparatuur aanzet, valt mijn oog op zijn certificaten aan de muur. Tot ik de woorden hoor: ''Wie echt goed in iets wil zijn, moet er veel tijd in willen investeren, heel veel oefenen en ook door wel eens te falen kun je op de langer termijn echt het verschil maken voor jouw klant''.

Quirijn is 29 jaar, heeft een goedlopende repair shop, enthousiaste collega's en met al bijna 18 jaar ervaring op het gebied van het repareren van devices, leeft hij al langer met dan zonder het repareren van apparaten. Toch is ook Quirijn, net als bijna iedere andere ondernemer, begonnen met slechts een passie, een droom en een zolderkamer. 

Quirijn is nog maar een jochie als hij met zijn vader mee gaat naar de militaire basis en voor het eerst in een serverruimte komt. In deze serverruimte waren stoere militairen vaak druk bezig met het repareren van apparaten en het vervangen van kapotte onderdelen. ''Hier ontstond de eerste nieuwsgierigheid naar het repareren van devices'', zegt Quirijn me. Na een aantal jaar mee kijken en snuffelen binnen deze serverruimtes, gaat Quirijn game computers in elkaar zetten en voorzien van lichtjes. Dit doet hij in beginsel voor vrienden en familie. Een aantal jaren later mondt deze vrijetijds hobby zich uit in een bedrijf wat zich richt op het bouwen en repareren van spelcomputers en controllers. Dit verkoopt hij al op zijn 16e omdat hij op dat moment al wilde voorsorteren op de toekomst, namelijk mobiele telefoons. 

''Hoe ben je van spelcomputers naar telefoons overgestapt'', vraag ik Quirijn. ''Het is net als van tennis naar voetbal overstappen. Door simpelweg te beginnen en veel te oefenen, wordt je er langzaam steeds beter in.'' Hoe heb je die kennis dan vergaard, vraag ik, want 13 jaar geleden was er nog veel minder informatie op het internet dan vandaag de dag. Quirijn lacht en zegt dat klopt. Het begint met het feit dat als je echt wil, je zelf tijd gaat investeren. Ik ben begonnen met het lezen van documentatie en ben online op zoek gegaan naar communities afkomstig uit Nederland, India en zelfs China. Vervolgens ben ik deze opgedane kennis gaan toepassen op kapotte telefoons. In de afgelopen jaren heb ik cursussen gevolgd bij E-tech in Nederland, Rico Cerva in Engeland, Fonekong in China en voor de CPU-fix geleerd van Roolaymo. Vervolgens heb ik zelf tal trainingen geschreven en opgezet, met als doel om in praktijk te checken of mijn opgedane kennis klopt. Dit alles heeft er voor gezorgd dat ik tot op vandaag de dag nagenoeg alles kan repareren van telefoons, tablets en laptops. 

telefoon-reparatie-pro-repairs

Voor de lezers die benieuwd zijn naar jouw visie heb ik nog een paar vragen voor je.

Hoe zie jij de reparatiebranche over 5 jaar?

Wat ik al enige tijd merk is dat fabrikanten het zowel consumenten als reparateurs steeds moeilijker maken om devices te repareren. Zo is het bijvoorbeeld al niet meer mogelijk om zelf de Face ID scanner van de iPhone 11 evenals camera van de iPhone 12 te repareren. Wat ik merk is dat ze er alles aan doen om mensen te pushen naar het kopen van nieuwe devices of de reparaties over te laten aan eigen reparateurs. Zodoende kunnen ze hier extra op verdienen en wordt het een eigenaar van een device onmogelijk gemaakt om zelf laagdrempelig deze reparatie uit te laten voeren. 

Binnen de reparatie wereld zitten we op dit moment op een belangrijk punt. We zullen meer als collectief op moeten trekken en er via die weg voor moeten zorgen dat het ''Right to Repair'' in handen blijft van eigenaren van devices. Dit kan in mijn optiek alleen als we, zoals gezegd, meer als collectief samenwerken. Want alleen zo kunnen we een echte vuist maken richting fabrikanten. Door meer transparantie en contact onder elkaar kunnen we zogezegd een movement creëren die er toe kan leiden dat ook fabrikanten meer bewust worden van hun rol in een circulaire economie. 

Daarnaast zie ik dat de snelheid waarop de reparatiebranche zich ontwikkeld veel trager gaat dan de ontwikkelingen van de devices. Ondanks het feit dat er in de afgelopen jaren veel meer reparateurs actief zijn, is de gedeelde kennis binnen de branche vaak nog summier. Hierdoor ligt de focus vaak op het aanbieden van goedkope oppervlakkige reparaties die de consument in veel gevallen niet echt helpen en geeft als resultaat dat de consument de reparatiebranche tot nu toe niet transparant vindt. Deze constructie heeft als gevolg dat tot op de dag van vandaag consumenten vaak in onnodige gevallen nog steeds kiezen voor de aanschaf van een nieuw device, terwijl hun oudere device nog prima in staat is om te functioneren.


Wat wil je meegeven aan net begonnen reparateurs of mensen die overwegen om ook het reparatievak in te gaan?

In veel gevallen lijkt het repareren van devices een makkelijke en vruchtbare carrière. En ondanks dat er genoeg werk is, is het net als in elk ander ambacht, een baan die veel tijdsinvestering en doorzettingsvermogen nodig heeft. Het is dan ook belangrijk dat je als reparateur start vanuit een voorliefde van techniek en reparaties. Ik adviseer startende reparateurs dan ook om eerst in hun vrije tijd te gaan lezen over reparaties. Verdiep jezelf dan ook in refurbishen en bijvoorbeeld micro solderen. Mocht je hier meer informatie over willen, dan kun je mij dit vragen en help ik je graag. 

Daarnaast, zoals eerder gezegd, ga oefenen met kapotte telefoons. Probeer deze onderdelen netjes te ontkoppelen, want dan ben je in het geval van een reparatie al halverwege. En last but not least, underpromise and overdeliver. Kortom, beloof je klanten niet de wereld, als je niet zeker weet wat het probleem is en of jij de reparatie succesvol kunt uitvoeren. Toon openheid van zaken en overleg met de klant. Want zoals het oude gezegde gaat; vertrouwen komt te voet en gaat te paard.