Op Internationale E-Waste Dag kijk ik terug op vijf jaar MrAgain. Een avontuur dat begon met een Facebookbericht en uitgroeide tot een platform dat dagelijks consumenten en reparateurs met elkaar verbindt. In dit open gesprek, waarbij ik me liet interviewen door ChatGPT (ja, echt!), deel ik hoe het begon, wat we onderweg hebben meegemaakt, en waarom de strijd tegen e-waste urgenter is dan ooit.
Hoe en waarom zijn jij en Joost begonnen met MrAgain?
“In 2020 ben ik gestopt bij de Rabobank omdat ik wilde ondernemen,” begin ik. “Ik wist nog niet precies wat, maar ik voelde dat ik impact wilde maken. Iets doen binnen duurzaamheid.”
Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik een probleem dat ik tot dan toe volledig had gemist: elektronisch afval. “E-waste bleek gigantisch te zijn. En ik vond het echt schokkend hoe weinig aandacht het kreeg. Daar wilde ik iets aan doen.”
Ik plaatste een oproep in de Facebookgroep Young Creators, op zoek naar anderen die ook iets wilden bouwen rondom circulariteit. “Joost reageerde. We raakten aan de praat via Facebook en spraken daarna snel af in het echt.”
Samen kwamen we tot het idee voor MrAgain. Joost had zelf een slechte ervaring gehad met het laten repareren van zijn telefoon. “We dachten: dit moet toch makkelijker kunnen. En zo ontstond het plan voor een platform dat consumenten en reparateurs op een toegankelijke manier aan elkaar koppelt.”
Wat waren de grootste uitdagingen in het begin?
“IT en volume. We waren allebei geen developers. Dus je bent aangewezen op anderen.”
We werkten samen met developers uit onder andere India, China, Vietnam, Roemenië, Oekraïne, Rusland, Brazilië en Pakistan. “Dat was bijzonder. Verschillende tijdzones, culturen en communicatievormen, maar iedereen werkte mee aan dat eerste fundament.”
Daarnaast was er het klassieke kip en ei probleem. “Je hebt vraag én aanbod nodig op je platform. Maar hoe trek je consumenten als er nog geen reparateurs zijn? En hoe overtuig je reparateurs als er nog geen klanten komen?”
Gelukkig vonden we vanaf het begin een paar partners die in het idee geloofden. “Die zagen de noodzaak van reparatie, en wilden bijdragen aan iets duurzaams. Dat gaf ons het vertrouwen om door te bouwen.”
Wat is een moment dat je nooit vergeet?
Ik glimlach meteen. “Dat was in Groningen. We waren daar om reparateurs te werven. Net voordat we een telefoonwinkel binnen wilden stappen, kreeg ik een telefoontje waardoor we buiten bleven wachten.”
“Na een paar minuten parkeerde er een politieauto recht voor de winkel. Voor onze ogen werd de hele zaak gesloten. Echt, timing is alles. We stonden letterlijk met onze pitch op zak, terwijl binnen de boel werd afgezet.”
Maar dat is niet het enige moment dat me is bijgebleven.
“Een andere keer, in Amsterdam, hadden we tijdens een acquisitiedag een prachtig gesprek met de eigenaar van een telefoonwinkel. We zaten daar bijna een uur. Echt een goede klik, hij begreep wat we wilden doen, en was ook enthousiast. Maar uiteindelijk zei hij: ‘Ik wil pas meedoen als ik er echt niet meer omheen kan. Als jullie zóveel bezoekers trekken in Amsterdam dat ik het voel in mijn eigen winkel, dán stap ik in.’”
En toen gebeurde er iets onverwachts.
“Hij stelde zelf voor: ‘Als dat moment komt, maak ik een Syrische lunch voor jullie — gewoon, midden in de winkel tussen de telefoons.’”
“Dat lieten we ons geen twee keer zeggen. Die weddenschap staat. En geloof me: we gaan hem innen. Ik kijk nu al uit naar die lunch tussen de schroevendraaiers en de displays.”
Dat soort momenten laten zien dat ondernemen niet alleen draait om deals sluiten. “Het is het menselijke contact, de openheid, de nieuwsgierigheid. Zelfs als iemand nog niet meedoet, zaai je iets. En vaak komt dat later alsnog in beweging.”
Wanneer voelde je voor het eerst: dit werkt echt?
“Toen we voor het eerst een factuur konden sturen. Het was geen megabedrag, maar wel het bewijs dat we waarde toevoegden. Iemand had iets aan ons platform en betaalde daarvoor. Dat gaf ons de energie om door te zetten.”
“Als ondernemer heb je die bevestiging nodig. Zeker in de beginfase waarin je vooral aan het zaaien bent.”
Wat is de échte impact die je wil maken met MrAgain?
Onze missie is helder: we willen e-waste terugdringen. Dat doen we door reparatie makkelijk te maken voor consumenten en het leven van reparateurs makkelijker te maken.
Maar MrAgain is niet zomaar een platform. “We proberen bij te dragen aan een systeemverandering. Niet zomaar spullen kopen en weggooien, maar nadenken over verlengen van de levensduur. Pas als iets echt niet meer te redden is, ga je recyclen.”
“Dat is fundamenteel anders dan veel andere platformen, waar al een bestaande markt is. Wij bouwen iets dat er nog niet was.”
Hoe zie je de markt nu, vijf jaar later?
“De urgentie is nog net zo groot als in 2020. Maar de samenleving is aan het veranderen. Mensen worden zich bewuster. We zien dat consumenten vaker eerst reparatie overwegen.”
Ook de regelgeving verandert. “Er komt Europese wetgeving rondom Right to Repair. Dat helpt enorm. Reparatie wordt makkelijker en meer gestimuleerd.”
Toch merk ik ook dat het landschap drukker wordt. “Er zijn partijen die met soortgelijke ideeën komen. Soms aavullend, soms als directe concurrent. Dat is onderdeel van het spel, en tegelijkertijd een bevestiging dat we iets relevants doen.”
Wat zou je nu anders doen als je opnieuw zou starten?
“Ik zou eerder en vaker laten zien wat we aan het doen zijn. Ik ben van nature niet iemand die veel roept of deelt. Maar ik heb geleerd dat het belangrijk is om zichtbaar te zijn.”
“Mensen willen je helpen, maar dan moeten ze wel weten waar je mee bezig bent. Ik richt me graag op de inhoud, maar communicatie hoort daar net zo goed bij.”
Wat zijn je dromen voor de komende vijf jaar?
“We willen MrAgain uitbouwen tot het grootste reparatieplatform van Nederland. En daarna kijken we naar uitbreiding in Europa.”
Maar er is ook iets anders dat ik super gaaf zou vinden: “Ik zou het geweldig vinden om MrAgain terug te zien op een poster in een bushokje. Dan weet ik: we zijn mainstream geworden.”
Tot slot
Op deze Internationale E-Waste Dag kijk ik met trots terug, maar vooral vooruit. Elke gerepareerde telefoon, laptop of tablet is er één minder op de afvalberg. Dat is waar we het voor doen.
We zijn pas net begonnen. En we kunnen dit niet alleen. Iedereen kan bijdragen. Laat je apparaat repareren, deel onze missie of word partner.
Go fix it!
Pim
Mede-Oprichter van MrAgain





