NL
NL

Interview Ken Rutten, eigenaar Telefoon Grubbenvorst: ‘’Er was alleen een probleempje; de minimale afname van dat scherm lag op 30 stuks.’’

7 mei 21
Telefoon-Grubbenvorst

 

Op vrijdag schuift Ken digitaal gezellig bij ons aan. Ken is 22 jaar en als eigenaar van reparatieshop Telefoon Grubbenvorst, heeft hij in zijn nog jonge loopbaan al de nodige meters gemaakt.

 

Ken is al sinds enige tijd lid bij Mr Again en heeft ons al op verschillende manieren van feedback voorzien. In dit interview lees je over de totstandkoming van zijn reparatieshop, zijn visie op de reparatie wereld en hoe je als hobbyist met de juiste mindset een eigen reparatie shop kunt beginnen. 

 

Ken was 15 jaar toen hij voor het eerst met het repareren van telefoons in aanraking kwam. Net zoals vele andere succesverhalen begon zijn verhaal bij het ervaren van een probleem. Ken zat op de middelbare school toen hij voor het eerst ervaarde hoe duur een telefoon kan zijn. Zijn beeldscherm was kapot en na wat onderzoek kwam hij er achter dat het repareren van zijn telefoon een vrij dure aangelegenheid was. Na wat rondvraag en enige teleurstelling bij het horen van de reparatie prijzen, zei zijn vader ‘’Waarom ga je dat ding niet zelf repareren? Je hebt bent tenslotte altijd geïnteresseerd in technische dingen en vind zelf dat je het vaak beter kan.’’ Zo gezegd, niet helemaal zo gedaan, ging hij op zoek naar informatie via Youtube videos. Na veel priegelwerk en uren verder, had hij zijn eerste succesje. Zijn toestel werkte weer. 

 

Het succesverhaal ging binnen de familie snel te ronden en het duurde dan ook niet lang voor hij zijn volgende uitdaging ontving. Zijn nichtje had een kapot scherm en had op dat moment niet het geld om een nieuw toestel te kopen. Of hij hem kon repareren? Op dat moment was het inkopen van schermen voor Ken nog een compleet onbekende wereld. Maar met de mindset van ‘’het maken van stappen in het leven, begint simpelweg met je ene voet voor de andere te plaatsen’’ begon Ken het internet af te struinen naar het juiste beeldscherm en een tutorial voor het vervangen van een scherm. Lachend vertelt Ken ons dat hij na veel zoekwerk het desbetreffende scherm op Aliexpress had gevonden. Er was alleen een probleempje; de minimale afname van dat scherm lag op 30 stuks. Enthousiast vragen we wat er met de rest van de 30 schermen is gebeurd. Ken vertelt lachend dat hij de overige 29 schermen als aandenken nog steeds in de kast heeft staan.

 

Het succesvol repareren van de toestellen is in de familie niet onopgemerkt gebleven. Vrij kort na zijn tweede succesje, ontvangt Ken via via steeds vaker de vraag of hij ook niet even naar hun toestel kon kijken. De stap naar een eerste bedrijf was dan ook onverwacht in gang gezet. In de weken daarna kreeg hij via face to face steeds meer reparatieverzoeken. Hierdoor ging er steeds meer tijd zitten in het leren omgaan met de toestellen en de werkwijze die hiermee gepaard gaat. 

 

In 2017 is Ken zijn hobby ontpopt tot een druk bedrijf wat dusdanig veel animo opleverde dat Ken zijn ouders Ken’s klanten naar de achterdeur verwees. Ken had inmiddels in de achtertuin zijn eigen toegang gecreëerd. De gereedschappen in de tuinschuur maakten plaats voor een reparatietafel en wat opslagruimte voor de benodigde onderdelen. Een vriend die vormgeving studeerde realiseerde de basis van de website en na een KVK inschrijving was zijn eigen reparatie shop genaamd Telefoon Grubbenvorst een feit. 

 

Na meer dan twee jaar vanuit zijn achtertuin te hebben gewerkt kwam Ken, twee maanden sinds de wereld in de ban is van Covid, voor een van de belangrijkste keuzes in zijn leven te staan. Hij kreeg de optie om een lang gekoesterde droom uit te laten komen, namelijk zijn eigen winkel in Grubbenvorst. Versterkt door 2 parttime medewerkers en zijn broer maakt Ken de keuze om in de winkel te trekken en daar zijn reparatie shop naar een volgend niveau te tillen. 

 

Daar waar een eigen winkel in tijden van strikte regels voor vele ondernemers een enorm obstakels oplevert, kennen Ken en zijn team simpelweg geen andere tijden. Door slim om te gaan met technologieën en hun businessmodel iets aan te passen, hebben zij deze periode voor hun laten werken. Zo gaan reparatie afspraken nu veel efficiënter, vanwege het feit dat klanten via een afsprakentool, hun afspraak inplannen. Hierdoor weet Ken op voorhand al ,wie er wanneer komt en kan hij ook op voorhand al zien om welk device/toestel het gaat. Zo weten zowel zijn klant als Ken zelf of dit toestel bij Telefoon Grubbenvorst kan worden gerepareerd en welke materialen Ken nodig heeft om de reparatie succesvol af te ronden. 

 

Andere interessante pagina's en blogs 

Ben je geinteresseerd in andere blogs met reparateurs of lees je graag meer over telefoon problemen en reparaties dan zijn ook deze pagina's interessant voor je: